Nagrade 35. SKS za najbolje oblikovane knjige

Bližajo se še nekateri vrhunci 35. Slovenskega knjižnega sejma. Med njimi je bila današnja razglasitev nagrad za najbolje oblikovane knjige v različnih kategorijah. Komisija za izbor nagrad Najbolje oblikovana knjiga je bila: Matija Medved predsednik, Neli Filipić članica in Maja Gspan članica.

Nagrade DSCN1349.jpg

Nagrajenci na Pisateljskem odru, foto Marijan Zlobec

Najbolje oblikovana knjiga 2019 – LEPOSLOVJE, PROZA

Srečko Kosovel Vsem naj bom neznan Oblikovanje: Jurij Kocuvan, Studio 300 Založba Goga

Kocuvan DSCN1242.jpg

Jurij Kocuvan, foto Marijan Zlobec

Obsežen ustvarjalčev opus, vsebovan v dveh volumnih zaščitenih s šubrom, je oblikovan kataloško precizno. Knjigoveško premišljena celota se zaradi načina vezave in izbora papirja kljub debelini knjig lepo razpre ter pri tem obdrži formo. Besedila je oblikovano zračno, kombinacija treh tipografij v doslednem medsebojnem razmerju pregledno opredeli tip vsebine.

78374061_10218734285621090_5356772370797297664_o.jpg

Paradoksalni naslov nagrajene knjige Srečka Kosovela Vsem naj bom neznan

Naslovnice vseh treh kosov kompleta izražajo konstruktivističen Kosovelov slog: poševnica, ki se v njegovih rokopisih pogosto pojavlja, prečrta ime avtorja kot hommage njegovemu načinu ustvarjanja. Tudi pri oblikovanju vsebine oblikovalec izbira iz rokopisov Kosovelove likovne elemente, sledi svinčnika, ter jih slikovito in nemoteče vključi v prelom ter s tem ohrani osebni pečat Kosovela.

Anja DSCN1258.jpg

Urška Hočevar in Anja Golob, foto Marijan Zlobec

Najbolje oblikovana knjiga 2019 – LEPOSLOVJE, POEZIJA

Anja Golob Da ne Oblikovanje: Urška Hočevar Izdano v samozaložbi

Zbirka poezije izstopa in osupne z odsotnostjo tistega, kar bralec pričakuje – da mu namreč naslovnica razkrije delček skrivnosti njene vsebine. Povsem bela prednja platnica ne ponuja nobenih domnev; bralca dobesedno prisili, da jo obrne, kjer – znova presenetljivo, na nepričakovanem mestu najde kolofon. Ko se knjiga odpre, s švicarsko vezavo razkrije svoje »drobovje«, kar simbolno ponazarja pomen pesniškega ustvarjanja, ki se ponudi takoj, brez odvečnih grafičnih prijemov, z minimalističnim oblikovanjem, s komaj opazno paginacijo na lihih straneh – sode strani namreč ohranijo čistost praznine – ter se v enakem slogu zaključi na zadnjem veznem listu. Oblikovno knjiga popolnoma služi vsebini, jo vizualno podpre in dovršeno predstavi na način, ki izraža sam proces pesniškega ustvarjanja – od izvora navzven ostaja samo moč napisane besede.
Razstavnemu prostoru založbe VigeVageKnjige uspe tisto, kar vsem ostalim, tako velikim kot majhnim konkurentom, s svojimi stojnicami ne uspe: pokazati, da jim je mar za vsako knjigo in vsakega potencialnega bralca te knjige.

Anja DSCN1372.jpg

Anja Golob – Zavod VigeVageKnjige je prejela nagrado še za najbolje oblikovano ali opremljeno stojnico 35. SKS, foto Marijan Zlobec

To doseže z očarljivim osebnim pristopom; v ozek pas prostora nas s sejemske gneče povabi izrazit logotip založbe, ki prevzame funkcijo navideznih odprtih vrat; notranjost je funkcionalno domišljena in pregledna, pregradni steni ponujata informativne plakate naslovnic na eni ter ročno, duhovito popisano tablo na drugi, pod njo pa ozko polico z razstavljenimi knjigami. Da pristen odnos do knjig ni naključje, pokažejo z vsakim detajlom, tudi s posebnim odnosom do načina, kako knjigo zaščitijo – z lično papirnato vrečko ali ovojnim papirjem, nikoli plastiko (nekaj, kar bi lahko drugim predstavljalo vzor). Piškot iz domače peke je kot pika na koncu stavka. Naj povzamemo: VigeVageKNjige so primer majhnega kolektiva, ki dokazuje, da so knjige še vedno kraljice duha, ne le trga, in tako zavestno zavračajo mantro našega časa – tudi oblikovano!

Nela 1 DSCN1368.jpg

Nela Malečkar s knjigo Alana Hranitelja

Najbolje oblikovana knjiga 2019 – UMETNIŠKE MONOGRAFIJE IN FOTO-MONOGRAFIJE, BIBLIOFILSKE IZDAJE

Alan Hranitej Vzporedni svetovi Parallel Worlds, 2006-2019
Oblikovala: Teja Ideja
Založilo Umetniško društvo Ronson

Debela in velika monografija – a ne pretirano težka za svojih skoraj petsto strani – pritegne pozornost s črno naslovnico, ki spominja na usnje ter z gradacijo tiskov zlate folije in UV laka šivankinega motiva, ki dinamčno izriše incialo A. Oboje že nakazuje vsebino monografije svetovno znanega kostumografa. Likovno bogata in vrhunsko izvedena prezentacija z avtorjevim slogom ni le skladna, kolaži ga oblikovno namensko kot strani, ki ločujejo vsebinske sklope, enakovredno dopolnjujejo.

Alan DSCN1200.jpg

Portret Alana Hranitelja v knjigi, foto Marijan Zlobec

Ob pazljivi izbiri bele oziroma črne podlage glede na tip fotografije, likovno razkošje, značilno za Hraniteljevo delo, z načinom uporabe tako širokega diapazona likovnih elementov in tehnik prikaza avtorjevih del, oblikovanje ne moti, ampak se z umetnikovim slogom na svojih dveh dimenzijah organsko poveže kot vzporedni svet Hraniteljevi eruptivni ustvarjalnosti.

A DSCN1272.jpg

Alan Hranitelj se je na naslovnici podpisal z A

Tipografska harmonija in kompozicijska umeščenost besedila v strukturo praznega ter polnega prostora ob skrbnem odnosu oblikovalke do najdrobnejšega detajla hkrati dokazuje oblikovalkino obvladovanje „dramaturgije“ tako kompleksne knjižne celote in samega procesa od zasnove do nastanka knjige preko tiskarskega procesa. Ob tej veličastni knjigi pomislimo, da je prehod kamele skozi šivankino uho morda celo možen.

Nagrade DSCN1197.jpg

Zdravko Kafol z nagrajeno Hraniteljevo knjigo, foto Marijan Zlobec

Najbolje oblikovana knjiga 2019 – KNJIGE ZA OTROKE IN MLADINO

Anja Štefan Tristo zajcev
Oblikovalka: Sanja Janša
Mladinska knjiga Založba, d. d., Ljubljana

Zahtevno nalogo, kako v harmonično knjižno antologijo združiti pravljice, opremljene z ilustracijami avtorjev več generacij, odlično reši že oblikovanje naslovnice. Izbor enotnega motiva, zajca, različne likovne sloge skupaj z ročno izpisanimi črkami združi v igrivo likovno polje. Hladen lesk bakrene folije naslova na žametnem otipu platnice barvitost in slogovno pestrost umirita.

Janša DSCN1288.jpg

Sanja Janša, foto Marijan Zlobec

Vodilni motiv, vpeljan na naslovnici kot posamezno izrezani lik, se živahno pojavlja dalje: od prednjega do zadnjega veznega lista, na predlistu in notranji naslovnici, kot vinjeta ob besedilih nepravljičnega dela knjige, vsakokrat drugje in nepričakovano – kot plašen zajči značaj. Sproščena uporaba barv za označevanje prispevkov ilustratorjev v kazalu ter pri predstavitvi in virih na koncu knjige, različne avtorje nevsiljivo ovrednoti z njihovim lastnim elementom. Knjižnemu prelomu, ki enakovredno spoštuje besedo in sliko, uspe zliti izdajo v estetsko in koherentno celoto skupaj z izborom papirja in vezave. Zaradi občutka dragocenosti knjiga presega minljivost, skladno z namenom njene izdaje.

NOvak DSCN1298.jpg

Totaliteta in studibotas sta, manjka pa Leon Magdalenc

Najbolje oblikovana knjiga 2019 – POLJUDNA

Leon Magdalenc 60/100
Oblikoval: studibotas
Založba Totaliteta

Knjiga vzbudi našo radovednost, še preden jo vzamemo v roke, z nenavadnim zamikom roba prednje platnice, kot da smo že pokukali v notranjost. Pri tem smotrno razkrije podnaslov knjige na fotografiji z avtorjevim portretom. Tipografsko sodobno in strukturno izredno discipliniran prelom z le nekaj barvami, značilnimi za časopis Dnevnik, eksplodira v živopisen kalejdoskop sicer informacijsko premišljene uporabe. Grafični element črtovja beležnice smiselno sovpade s faksimili avtorjevih osnutkov zapisov, ki verodostojno podkrepijo vsebino izbora njegovih kolumen. Papir ovitka, Cement, z asfastnim otipom je izbran skladno z urbano tematiko, zgolj reliefni odtis naslova na njej pa ustvari močan kontrast s knjižnim blokom. Ta se z razkritim hrbtom, ko posežemo po knjigi, razpre v barvito igro vezanih snopičev. Celota, skladno z avtorjevim karakterjem.

Kondor SCN1306.jpg

Kondor je najbolje oblikovana slovenska knjižna zbirka, Jasne Andrić (desno)

Najbolje oblikovana knjiga 2019 – LEPOSLOVJE, PROZA (ZBIRKA)

Kondor
Oblikovalka: Jasna Andrić
Mladinska knjiga Založba, d. d., Ljubljana

V več kot pol stoletja izhajanja je Knjižnica Kondor ohranila svoj prvotni format, ki danes med mnogo razkošnimi knjigami deluje že kot majhen. „Slovenski Pingvin“, kot ga je šaljivo poimenoval Roza, z zadnjo, izjemno enostavno oblikovno prenovno ohranja napetost v pričakovanja vsakoratne obravnave barvnega odnosa med ovalnim grafičnim elementa z naslovom znotraj te kontrolirane odlage, ki omogoča jasno čitljivost, kot stalnico na robu knjige, in zadrži svežino z izborom likovne opreme naslovnic brez pravil – a z nezmotljivim avtoričinim občutkom vsakič posebej in drugače. Vsak knjižni ovitek izraža svojo individualnost in obenem ohranja prepoznavnost zbirke.

Nagrade 1 DSCN1314.jpg

Najbolje oblikovana knjiga 2019 – ZNANSTVENA LITERATURA (ZBIRKA)

Transformacije
Oblikovalca: Ajdin Bašić in Iztok Kham
Zavod Maska

Žirijo sta prepričali naslovnici, ki ju odlikujejo v formatu dobro izkoriščena izbrana tipografija, na otip prijetna izbira papirja in živa barva, ki pritegne, a ne kriči. Uporaba črk, ki zapolnijo format, in živih barv ustvari prepoznavno zbirko, ki deluje zrelo, mladostno in izstopa. Zanimive naslovnice so polne, a niso nasičene. Notranjost knjige, z minimalnim oblikovanjem, bralcu omogoča nemoteče branje.

Nagrade DSCN1319.jpg

Najbolje oblikovana knjiga 2019 – UČBENIKI

Mateja Gomboc Slovenščina – po korakih do odličnega znanja
Oblikovalka: Barbara Jenko
Mladinska knjiga Založba, d. d., Ljubljana

Nezasičenost bele platnice, ki ji igrivo postavljene barvne črke naslova dajejo sproščenost, skupaj s preprosto ilustracijo tvori naslovnico, ki uporabnika povabi v svet raziskovanja in učenja. Notranjost učbenika je prepričljivo urejena, z uporabo pastelnih tonov ohranja lahkotnost, s pozicioniranjem slikovnega gradiva pa potrebno dinamičnost. S premišljeno uporabo vseh teh elementov učbenik uporabnika istočasno vodi, mu pomaga ohranjati pozornost in ga razbremeni občutka strogosti, ki ga učenje jezika zahteva.

Nagrade DSCN1218.jpg

Matija Medved

Najbolje oblikovana knjiga 2019 – KNJIGA KOT (ZVOČNI) OBJEKT

Tjaša Koprivec Vuga Tu je moj onkraj
Oblikovalka: Barbara Ogrič Markež
Založba Sanje, d.o.o.

Med vse številčnejšimi zvočnimi knjigami, ki se pojavljajo v zadnjem času, so nagrajeno poimenovali kar objekt, saj knjigi s posebnim zgibanjem ovitka v lično celoto poleg pričakovanega nosilca zvoka na zgoščenki pridruži še umetniško grafiko. Ta zgibani plakat nima informativne vrednosti, je le abstrakten likovni kontrast razpoloženjske vrednosti v prevladujoči roza barvi, ki se edina pojavlja poleg nežne sivine črk. Pravzaprav je črn le naslovni motiv knjige v notranjosti, ki je ponovljen z naslovnice, kjer je izveden v globokem tisku. Motiv zato, ker sta naslov in ime avtorice oblikovana v vinjeto in monogram. Posebnost so nazobčani robovi, kot da bi bile strani sestavljene iz tiskarskih pol, raztrganih po perforacijah. Tonirani voluminozen papir prijetno še poudari lahkotno tridimenzionalnost te zvočne knjige.

alan-12-img_9959.jpg

Alan Hranitelj na Ljubljanskem gradu, foto Marijan Zlobec

Nagrade DSCN1223.jpg

Članici žirije Neli Filipić in Maja Gspan

Najbolje oblikovana knjiga leta 2019

Alan Hranitej Vzporedni svetovi Parallel Worlds, 2006-2019

https://marijanzlobec.wordpress.com/2019/07/14/je-alan-hranitelj-najboljsi-kostumograf-na-svetu/

Nela 4 DSCN1337.jpg

Nela Malečkar z ekipo Teja Ideja

Marijan Zlobec

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava /  Spremeni )

Google photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google računom. Odjava /  Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava /  Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava /  Spremeni )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.