Vedrina in pogum mladih glasbenic in glasbenikov

Prvi koncert v okviru mednarodnega glasbenega cikla Festivala Ljubljana Mladi virtuozi v nekoliko zaostrenih zdravstvenih pogojih v Viteški dvorani Križank se je izkazal za še zelo primeren in uspešen koncept, ukrep in organizacijsko rešitev. Sedeži so bili bolj razmaknjeni, prav tako vrste, a je bilo na koncu dovolj prostora za vse obiskovalce. Upajmo, da se bo vsaj taka podoba ohranila tudi za naprej, še posebej ob bližajočem se ciklu Božičnih koncertov z dijaki glasbenih šol. Zapiranje kulturnega življenja ni smiselno, še posebej ob jasnih PCT pogojih, ki pa jih ob vhodu že na dvorišču dosledno preverjajo, tudi od tistih, ki jih sicer poznajo že od poprej in so že bili preverjeni.

Trio Anima, vse fotografije Marijan Zlobec

V takem mladostnem in protikoronskem vzdušju je minil sinočnji koncert kot nekakšen generacijski praznik, saj so nastopajoči očitno imeli v dvorani svoje prijatelje, sošolce in pristaše, ki so jih pozdravljali in nagrajevali ne le z aplavzi, ampak glasnimi vzkliki, tako da je izgledalo že skoraj kot kakšno športno navijanje. To je v redu, saj gre za prve nastope v festivalskem okviru in opozarjanje nase pri formiranju kasnejših solističnih glasbenih karier.

Koncert je potekal v obratnem zaporedju kot je bil napovedovan. Najprej je nastopil Trio Anima s flavtistkama Zalo Plazar in Ivano Sešlar ter pianistko Nežo Ganc kot njuno spremljevalko. Flavtistki sta imeli enako frizuro, dolge lase spletene v enaki dvojni kitki, kar je bilo na odru opazno in po svoje simpatični “uniseks”, če se lahko tako reče. Vsekakor sta obe flavtistki nastopali navdušujoče, polne žara in sproščenosti, veselja in samozavesti, kar je za nastopanje bistveno. Pianistka je delovala malo iz ozadja in spremljevalno, bolj kot s kakšnimi finejšimi solističnimi vložki ali deli skladb.

Če bi pogledal ves program Tria Anima, bi sklenil, da jim bolj ustreza baročni stil, če sem uvrstim Sonato za flavti in continuo št. 2 v F-duru v treh stavkih: I. Allegro, II. Adagio, III. Allegro Giovannija Batiste Sammartinija, pa tudi Trio sonato v c -molu Johanna Joachima Quantza, ki naj bi bil v svojem času prvi flavtist Evrope. V obeh kompozicijah so nastopajoče glasbenice pokazale veliko interpretativnega žara, ujemanja, skratka odlično pripravljenst, pa tudi kontrast v počasnih stavkih, ki pa zahtevajo bolj poglobljen in manj okoren melodično-izpovedni pristop.

Duo za flavti in klavir Ferruccia Busonija je seveda bolj moderen, v skladbi je več virtuoznosti, a vseeno nima kakega velikega ali izrazitega karakterja.

Izbor Treh plesov za flavti in klavir priznanega flavtista današnjega časa Garyja Schockerja (r. 1959) je morda bolj pisan za sodobni svet in seveda mlade generacije, kot kažejo že naslovi skladbe: Easy going, Moody in Coffee nerves, s precejšnjimi kontrasti jazzovskega in sinkopiranega melosa z vmesno skorajda melanholičnostjo, v glasbenem slikanju katere sta seveda glavni flavtistki, a tako, da se zdi vse že skoraj žalostno, a na srečo pridejo zatem na plan kavni živci s svojo poživitveno (tretjecepilno) dozo.

Simpatična je bila končna priredba arije Adele iz Straussove operete Netopir, ki pa seveda ne more pričarati vsega tu precej komičnega vzdušja iz scenske izvedbe.

Trio je nadarjen, a kot kaže, bo imel težave pri sestavljanju izvirnih programov.

S podobno samozavestjo kot tri mladenke je zatem nastopil klarinetist Matija Raičević ob klavirski spremljavi Duška Švonje. Oba sta iz Novega Sada, s to razliko, da je Raičević na študiju na Akademiji za glasbo v Ljubljani pri prof. Tadeju Kenigu, Švonja pa je v Ljubljani gostoval kot glasbenik s predstavitvijo Mozartovih sonat za klavir štirirično skupaj s slovaškim pianistom Martinom Tomekom.

Raičević rad deluje kot kakšen zvezdnik, čeprav je do zvezdniškega igranja klarineta še precej daleč (v primerjavi npr. z Matetom Bekavcem ali Goranom Bojčevskim). A brez samozavesti ni kasnejše možne glasbene kariere.

Pri Fantazijskih skladbah, op. 73 v treh stavkih Roberta Schumanna je bil močan poudarek na klavirski spremljavi Duška Švonje, klarinet pa se je bolj približeval skladateljevi spevnosti, bližini človeškega glasu, nasploh pa je bila njuna interpretacija zelo povezana.

V Temi z variacijami Jeana Françaixa je klarinetist pokazal tehnične in izrazne veščine, kot jih kaže zapis šestih variacij, med sabo malo smiselno povezanih, bolj raznovrstnih, presenetljivih, navzkrižnih, skratka samosvojih in pokažejo zlasti klarinetista v vseh izraznih finesah, pa tudi v premagovanju tehničnih nalog in pasti.

Luciano Berio je imel ves čas željo zaposliti posamezne glasbenike kot vrhunske soliste, tako da mu bodo služili kot zvočni in miselni interpreti, tako rekoč služabniki v poudarjanju individualnosti svojega roditelja. Sekvence so nekaj posebnega, ker so skušnjava za mnoge, a na koncu zmagal Berio sam. Videli in slišali smo, kako se je solist Matija Raičević sopadal s partituro na štirih stojalih, kot da bi moral v nekaj minutah prevoziti vso pot med Ljubljano in Italijo. Berio je bil v bistvu velik egoist, Sekvence pa napisane zato, da se bodo izvajalci spričo njihovih tehničnih in miselnih zahtevnosti spotili.

Sonatina za klarinet in klavir Josepha Horovitza je bila pravzaprav predstavljena le v drugem in tretjem stavku, tako da smo v stavku Lento, quasi andante bili deležni precej presenetljivega zvočnega vtisa s počasnostjo, mirnostjo, težko spevno melodijo klarinetista, da bi se potem v tretjem stavku Con brio delo razživelo predvsem s pomočjo jazzovskih melosov in sinkopiranih ritmov.

Glasbenika sta dodala še skladbo Sholem Alekhem, Rov Feidman ! pred dnevi preminulega madžarskega klarinetista, pedagoga in skladatelja Béle Kovácsa, pri katerem je bil Matija Raičević nekoč na enem poletnem mojstrskem tečaju, sam Kovács pa je kot solist nastopil s Simfoniki RTV Slovenija v Ljubljani.

Per aspera ad astra je neki svoji skladbi dal naslov Primož Ramovš. Pa še ni čisto zanesljivo, da se s trnjem pride do zvezd.

Marijan Zlobec

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava /  Spremeni )

Google photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google računom. Odjava /  Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava /  Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava /  Spremeni )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.